Etkö koskaan ehtinyt hypätä somejunan kyytiin? Se rynnisti jopa pikkuiseen Suomeen niin valtavalla nopeudella, että kaikki eivät millään voineetkaan ehtiä mukaan sen matkaan. Somejuna jatkaa puuskuttamista, eikä vieläkään ole liian myöhäistä hankkia itselleen matkalippua.

Kielikuvat ja höpötykset riittäköön, mennään asiaan. Sosiaalisessa mediassa läsnäolo on yritykselle tärkeää, mutta miksi? Vastaukseksi esittelen kolme hyvää syytä.  

1. Kannattaa löytyä kun etsitään ja vakuuttaa kun löydetään
Jo vuonna 2014 Taloustutkimus Oy:n tekemä tutkimus osoitti, että yli 80 % suomalaisista etsii verkosta tietoa ennen ostopäätöksensä tekoa. Vaikea kuvitella, että neljä vuotta myöhemmin tuo luku olisi ainakaan laskenut. Sen sijaan vaihtoehdot ovat lisääntyneet ja tietoa etsitään yhä enemmän myös somesta. Miksi? Koska somessa ovat myös lähes kaikki muut kuluttajat – ja kuka muu olisikaan parempi suosittelija tai mielipidevaikuttaja kuin toinen kuluttaja. 

Avaan tätä seuraavalla esimerkillä: Kun matkustan uuteen kaupunkiin ja etsin ruokapaikkaa tai kahvilaa, googlaan ensin arvosteluja ja kokemuksia. Sen jälkeen tutkin kehuttujen vaihtoehtojen kotisivut ja somesivut sekä ennen kaikkea muiden kuluttajien aiheesta tekemät somepäivitykset. Ravintola- tai kahvilavalinta syntyy vasta, kun Instagramista löytämäni kuvat vakuuttavat minut. Jos avainsanahaku tuottaa hädin tuskin tuloksia tai jos näkemäni ei muuten vain miellytä minua, en edes vaivaudu antamaan paikalle mahdollisuutta. Miksi ottaisin riskin, kun voin löytää paikan, joka luultavammin vastaa toiveitani?

2. Kannattaa olla siellä missä asiakkaasikin ovat
Tämä ja listan edellinen kohta kulkevat käsi kädessä. Tavoita potentiaaliset asiakkaasi siellä, missä he viettävät aikaansa: somessa. Eikö kuulostakin järkevältä?

Ihmismuisti on hämmentävän lyhyt, joten mielenkiintoiseltakin vaikuttava yritys, palvelu tai tuote saattaa helposti unohtua, mikäli siihen ei säännöllisesti törmää uudestaan. On petollista olettaa, että yrityksesi muistettaisiin aina, vaikka et muistuttaisi sen olemassaolosta. Muistuta asiakkaita itsestäsi, koska vain siten voit olla heidän vaihtoehtojensa joukossa silloin, kun he tekevät ostopäätöksiään.

3. Kannattaa keskustella ja varsinkin palvella
Erityisesti jos tarjontaa on paljon, asiakkaalla on varaa olla vaativa: mitä kovempi kilpailu, sitä kriittisempi asiakas. Kannattaa siis tehdä kaikkensa – myös somessa – sen eteen, että asiakkaalla ei olisi syytä olla pitämättä yrityksestäsi.

Some tarjoaa asiakkaille alustan, jossa he voivat esittää ajatuksiaan, kysellä, antaa palautetta sekä pyytää apua. Jos näihin somessa tapahtuviin kohtaamisiin suhtautuu ylimielisesti, vähätellen tai vaikkapa tylysti, pääsee asiakkaastaan helposti eroon. 

Somepalautteita ei tarvitse pelätä ja niistä ei kannata suuttua. Kun julkiseen haukkuun vastaa julkisesti kauniin sanoin, voi haukunkin kääntää omaksi edukseen.

Miten pysyä somejunan kyydissä?
Yksi juttu on kuitenkin selvä: on pelkkää illuusiota, että somejunan matkavauhti olisi tasoittunut jo sen verran, että istumapaikan ostanut matkustaja voisi rentoutua ja nauttia tasaisesta kyydistä. Päinvastoin: kun kyytiin on kerran hypännyt, pitää paikkansa säilyttämiseksi ponnistella. 

Miten somejunan kyydissä sitten voi pysyä, kun sinne on kerran päässyt? Teetpä sitten kaiken itse tai yhdessä viestinnän ammattilaisen kanssa on hyvä muistaa muutama tärkeä asia: some on osa liiketoimintaasi, somessa mikä tahansa ei toimi ja some ei ole muuttumaton. Sen muutosvauhdissa ei tarvitse yrittää pysyä yksin, siihen voi pyytää apua. 

Voimme suunnitella matkaasi somejunassa yhdessä. Ota yhteyttä!

  

Categories: some

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *