Inbound-markkinointi, b2b, strategia, CEO, CPA, CPL… Olet päättänyt perehtyä markkinoinnin saloihin, mutta projektisi tyssää siihen, että kaikkialla vilisee vieraita sanoja sekä kirjainlyhennelmiä. Eteenpäin tässä termien hangessa on työlästä puskea, kun Googlea täytyy laulattaa joka toisen luetun rivin kohdalla. Kuulostaako tutulta?

 

Helpottaakseni tätä monen yrittäjän kohtaamaa työlästä operaatiota, kokosin tähän päivitykseen muutamia alan termejä selkokielellä. Selätä siis sanakammo, nyt puhutaan suomea!

B2B, B2C
Mikä ihmeen bee kaksi bee tai bee kaksi cee? B2B eli business to business tarkoittaa yritysten välistä kaupantekoa, kun taas B2C eli business to customer on yrityksen ja kuluttaja-asiakkaan välistä toimintaa.

CPA / CPC / CPL / CPM / CPO
Nämä viheliäät kirjainyhdistelmät tulevat englannin kielen sanoista cost per action / acquisition, cost per click, cost per lead, cost per mille sekä cost per order.

Ärsyttävillä ja helposti keskenään sekoittuvilla lyhennelmillä on kuitenkin melko loogiset selitykset. CPA tarkoittaa, että mainostaja maksaa ainoastaan mainoksen kautta toteutuneesta toiminnasta, kuten esimerkiksi yhteydenotosta tai ostosta. CPC-periaatteella puolestaan mainoskulut määräytyvät klikkauksien määrän mukaan, eli jokainen klikkaus maksaa X euroa.

CPL tarkoittaa summaa, joka maksetaan yhdestä liidistä. Mitä se liidi sitten tarkoittaa? Lue muutama termi eteenpäin. Kun taas puhutaan mainoksen tuhannen näyttökerran hinnasta, käytetään kirjaimia CPM. CPO sen sijaan on yhden tilauksen tai ostoksen hinta, eli mainoskulu jaettuna toteutuneiden tilausten määrällä.

CTA
Sanoista call to action tuleva kirjainyhdistelmä tarkoittaa toimintaan kehottamista yleensä linkin tai linkkinappulan muodossa. Sitä käytetään tehokeinona esimerkiksi uutiskirjeissä, nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Osta nyt ja tilaa tästä ovat esimerkkejä yleisistä CTA-kehotteista.

CTR
Taas yksi kirjainhirviö lisää! CTR muodostuu sanojen click through rate alkukirjaimista. Se tarkoittaa yksinkertaisuudessaan mainoksen klikkausprosenttia, eli klikkaukseen johtavien näyttökertojen prosentuaalista määrää mainoksen kokonaisnäyttökertojen määrästä.

Inbound-markkinointi
Inbound-markkinointi on digitalisaation yleistämä markkinoinnin muoto, jossa potentiaalisille asiakkaille tarjotaan mahdollisimman hyödyllisiä sisältöjä. Niiden tavoitteena on houkutella asiakas yrityksen luokse. Inbound-markkinointi perustuu auttamisen tuntuun, sillä potentiaalinen asiakas ei säikähdä tyrkytystä vaan kokee saavansa yritykseltä hyötyä.

Inbound-markkinointia on esimerkiksi se, että talokaupat tehnyt pariskunta etsii netistä ideoita tulevalle pihalleen, lueskelee puutarhasuunnittelijan blogista vinkkejä ja päätyy lopulta tilaamaan kyseisen yrityksen uutiskirjeen. Muutaman kuukauden päästä tämä ostopolku sinetöityy, kun pariskunta tilaa puutarhasuunnittelijalta oman kukkapenkkinsä toteutuksen.

Liidi
Liidistä on käytetty myös suomenkielistä sanaa myyntijohtolanka. Se tarkoittaa potentiaalista asiakasta eli henkilöä, joka osoittaa kiinnostusta yrityksen tarjoamia tuotteita tai palveluita kohtaan esimerkiksi seuraamalla sen FB-sivua, tilaamalla uutiskirjeen tai vierailemalla nettisivulla. Myyntijohtolangan saatuaan yrityksen tehtävänä on johdattaa asiakas eteenpäin ostopolulla aina toteutuneisiin kauppoihin saakka.

ROI
Return on investment tarkoittaa sitä rahamäärää, jonka yritys saa takaisin investoinneistaan. Se ilmaistaan yleensä prosenttina ja lasketaan silloin siten, että investoinnin avulla saavutetusta myynnistä vähennetään investoitu rahamäärä, tämän laskun tulos jaetaan investoidulla rahamäärällä ja lopulta tämä luku muunnetaan prosenttiluvuksi kertomalla tulos sadalla.

SEO / SEM
Search Engine Optimization eli SEO tarkoittaa hakukoneoptimointia. Sen avulla parannetaan nettisivujen maksutonta näkyvyyttä hakukoneissa, jotta verkkosivulle saataisiin mahdollisimman paljon kävijöitä. SEM tulee puolestaan sanoista search engine marketing, ja sillä tarkoitetaan hakukoneista ostettua näkyvyyttä.

Vaikuttajamarkkinointi
Vaikuttajamarkkinoinnissa hyödynnetään henkilöitä, joilla on vaikutusta muiden ihmisten mielipiteisiin. Yritykset tekevät sopimuksia esimerkiksi sosiaalisen median mielipidevaikuttajien kanssa, ja he kertovat yrityksestä ja sen tuotteista tai palveluista seuraajilleen. Tällaisten bloggareiden, tubettajien ja muiden sosiaalisen median tähtien lisäksi vaikuttajiksi voidaan laskea esimerkiksi kaikki yrityksen työntekijät tai muut henkilöt, jotka levittävät yrityksen sanomaa.

No entä sitten brändistrategia, markkinoinnin automaatio, MQL, natiivimainonta tai viestintästrategia? Termilista jatkuu ja jatkuu ja jatkuu.

Blogikirjoituksessani Markkinointitermejä osa 2 tulen käsittelemään toisen termiryppään. Haluatko lukea senkin kirjoituksen? Tilaa uutiskirjeeni tästä, ja saat kerran kuukaudessa blogitekstini kootusti sähköpostiisi.


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *