Minkä ihmeen takia palkkaisin jonkun tuottamaan yritykseni sisältöjä? Osaanhan itsekin kirjoittaa ja kuvata.

 

Sisällöntuotanto on paljon muutakin kuin peräkkäin asetettuja kirjaimia tai Facebook-päivitykseen tiensä löytäneitä valokuvia. Olipa kyseessä sitten kirjoitettu, kuvattu tai vaikka äänenlausuttu viesti, sen tärkein tehtävä on palvella tavoitettaan.

Mitä ne tavoitteet sitten ovat? Tavoite voi olla esimerkiksi myynnin kasvattaminen, olemassa olevan asiakaskunnan sitouttaminen tai uusien asiakkaiden tavoittaminen.

Kun tavoite on asetettu ja sisällön jakeluun käytettävä kanava valittu, alkaa sisällön suunnitteleminen. Tässä kohdassa viestinnän ammattilainen osaa esittää oikeat kysymykset: Millaisesta sisällöstä vastaanottajat kiinnostuisivat ja miksi? Mikä saisi heidät toimimaan ja miksi? Millainen puhuttelu toimii juuri niihin ihmisiin, jotka halutaan tavoittaa? Millainen tuotos palvelee asetettua tavoitetta?

Tarkan pohdinnan jälkeen toimii kliseinen sanonta: hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty. Puolet on kuitenkin vielä jäljellä, ja sisältö täytyy tuottaa. Julkaisun tavoitteen mukaisen tekstin luominen saattaa tuottaa päänvaivaa – kieli ei tunnu taipuvan ja ilmaisut kuulostavat tönköiltä.

Ajatuksen muuntaminen tekstiksi ei välttämättä sujukaan kuin lasten leikki. Omaa työaikaa kuluu kynän pyörittelyyn tuntikausia, ja muut työt seisovat. Päässä soi kysymys: säästinkö sittenkään oikeasta asiasta, kun päätin tehdä tämän kaiken itse?  

No entä se oikeinkirjoitus sitten?

Monelle sillä ei ole mitään merkitystä, ja toisille puolestaan merkitys on niin suuri, että se voi kumota esimerkiksi lähes valmiin ostopäätöksen. Se, että sinä et välitä yhdyssanoista tai pilkkusäännöistä, ei tarkoita, että kukaan ei välittäisi niistä.

Varsinkin sosiaalisen median aikakaudella, jolloin kuka tahansa voi toimia sisällöntuottajana itselleen ja kieli saa lukemattomia erilaisia muotoja, erottaa oikeakielisyys jyvät akanoista. Hyvällä ja oikealla kielellä on mahdollista vakuuttaa kriittinenkin vastaanottaja.

Mikä tahansa oikein kirjoitettu teksti ei kuitenkaan automaattisesti ole tehokas tavoitteen kannalta. Täydelliselläkään suomella ei saavuteta tuloksia, mikäli sanomaa ei ole suunniteltu palvelemaan tavoitettaan. Yhdessä analyyttisen pohjatyön kanssa hyvä suomen kieli kruunaa mainion idean ja mahdollistaa parhaan mahdollisen lopputuloksen.

Eli miksi palkkaisin jonkun suunnittelemaan ja toteuttamaan yritykseni sisältöjä? Tässä vielä tiivistettynä muutama hyvä syy:

  1. Ammattilainen määrittää, millainen sisältö auttaa saavuttamaan yrityksesi tavoitteita.
  2. Ammattilainen tuottaa juuri sellaista sisältöä, joka palvelee yrityksesi tavoitetta.
  3. Kun luotat homman ammattilaisen käsiin, hyötyy yrityksesi kukkaro luultavasti ainakin kahdella tavalla: Ensinnäkin säästät omia työtuntejasi, kun ammattilainen hoitaa homman nopeasti kuntoon. Toisaalta huolella suunniteltu ja toteutettu viestintä edistää myyntiä.


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *