Loppu- ja alkuvuosi ovat erilaisten ennusteiden ja lupausten aikaa. Niin myös viestintä- ja markkinointialalla, jossa vuodenvaihteen molemmin puolin uumoillaan esimerkiksi tulevia sometrendejä. Tällä kertaa monissa ennustuksissa korostuvat jo vallalla olevat ilmiöt: videot, mobiilikäyttö ja sisällöt.

Visuaalisuus ja videot
Syyskuussa järjestetyssä Markkinoinnin viikko -tapahtumassa Facebookin Suomen ja Ruotsin maajohtaja Sam Rihani korosti visuaalisuuden merkitystä somessa, jota kulutetaan enemmän ja nopeammin kuin koskaan ennen. Toki valokuvien on osaltaan vastattava tähän visuaalisten ärsykkeiden tarpeeseen, mutta valokuvaakin vaikuttavampi elementti on video.

Ei tarvitsekaan olla someguru huomatakseen, että sosiaalisen median kanavien videosisällöt lisääntyvät koko ajan. Mikä tahansa video ei kuitenkaan ole tae vaikuttavasta viestinnästä tai markkinoinnista, vaan videon pitää vakuuttaa katsojansa jo ensimmäisten sekuntien aikana. Kun sisältömäärät ovat valtavia, ei kuluttajalla ole tarvetta jäädä katsomaan videota, joka ei heti synnytä kiinnostusta.

Aitous
Videoissa kuten kaikessa muussakin sisällössä arvostetaan aitoutta. Tässä olemme somen kehittyessä heittäneet kuperkeikkaa: sometus alkoi nimenomaan siitä, että halusimme päästä osaksi ystäviemme jokapäiväistä arkea, mutta nykyään meidät ympäröi sosiaalinen media, jonka sisällöt ovat tarkkaan harkittuja kokonaisuuksia ja mukailtuja otoksia todellisuudesta.

Osaa käyttäjistä tämä näyttää kyllästyttävän, ja somelta kaivataan taas aitoa ja kaunistelematonta sisältöä. Eri kanavat tarjoavat livevideo-ominaisuutta, jonka avulla sisältöjä voidaan tuottaa ja levittää reaaliajassa. Toistaiseksi nämä livevideot palvelevat hyvin sekä niitä suosivia vastaanottajia että sisällöntuottajia, sillä esimerkiksi Facebook tarjoaa livevideoille keskimäärin enemmän näkyvyyttä kuin tavallisille päivityksille.

Aitouden ja laadukkaan sisällön välillä tasapainoileminen saattaa olla yksi alkaneen vuoden suurimmista somehaasteista. Toisaalta somessa on entistä laadukkaammin tuotettua sisältöä, joten myös sisältöjen vastaanottajista on tullut yhä vaativampia ja kriittisempiä. Toisaalta taas kiiltokuville turtuneet kuluttajat janoavat koskemattomia ja aitoja sisältöjä.    

Mobiilikäyttö  
Mobiililaitteet näkyvät katukuvassa, ostokäyttäytymisessä ja sisältöjen kuluttamisessa. Kun puhelimen näytöltä saa ratkaisun ihan kaikkeen, ei tietokonetta välttämättä edes tarvita. Mobiilikäytön helppous on tehnyt älylaitteista kehomme jatkekappaleita, jotka ovat läsnä kaikkialla.

On siis varsin luonnollista, että myös sisältöjä kannattaa suunnitella mobiilikäyttöön sopiviksi. Tämä trendi on lisääntyneen mobiilikäytön vuoksi ollut valloillaan jo pitkään, mutta esimerkiksi IGTV:n eli Instagramin oman videoiden jakelualustan myötä mobiilikäyttöön on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota myös videosisällöissä. Nimittäin siinä missä esimerkiksi Youtuben videot ovat vaakatasossa, IGTV:ssä videot ovat pystysuunnassa.